Translate

Ασκληπιείο - Kως


Τα Ασκληπιεία ήταν ιερά του Ασκληπιού, όπου εκτός από τη λατρεία του θεραπευτή Θεού εφαρμοζόταν και η ιατρική από τους ιερείς, τους Ασκληπιάδες. Τα τρία σημαντικότερα Ασκληπιεία ήταν κατά σειρά της Τρίκκης (γενέτειρας του Ασκληπιού), της Επιδαύρου και της Κω

Με την ευκαιρία επίσκεψης του χώρου για την αναπαράσταση του Όρκου του Ιπποκράτη παραθέτουμε το παρακάτω επιπρόσθετο υλικό.



Το Ασκληπιείο της Κω κτίστηκε σε ένα λόφο σε απόσταση περίπου 4 χλμ από την πόλη μέσα σε ένα άλσος κυπαρισσιών, που ήταν ιερό και απαγορευόταν η κοπή των δέντρων. Το 32 π.Χ. ο Τυρούλλιος, ναύαρχος του Αντωνίου, έκοψε κυπαρίσσια του ιερού άλσους, για να ναυπηγήσει πλοία, και το επόμενο έτος, μετά την ήττα του Αντωνίου στο Άκτιο, θανατώθηκε στο Ασκληπιείο κατ' εντολή του Οκτάβιου ως ιερόσυλος. Κύριος του Άλσους ήταν ο Κυπαρίσσιος Απόλλων, στον οποίο είναι αφιερωμένος ο κορινθιακού ρυθμού ναός στο δεύτερο άνδηρο. Το ιερό άλσος αποψιλώθηκε επί τουρκοκρατίας και αναδασώθηκε μετά την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα. Στο χώρο του Ασκληπιείου εκτός από τον Απόλλωνα οι Κώοι λάτρευαν και άλλους Θεούς, όπως το Δία Ικέσιο, το Δία Πατρώο, το Δία Μηχανέα, την Αθηνά Φατρία, τον Απόλλωνα Κάρνειο και τις Μοίρες.



1o επίπεδο κεντρική είσοδος. 





Κίονες από το ναό του Απόλλωνα.




 Ενεπίγραφη βάση αγάλματος, που μπροστά της υπάρχει μικρή δεξαμενή αναβλύζοντος ύδατος. Ο χώρος αυτός θεωρείται αφιερωμένος στον Ασκληπιό, στην Υγεία και στην Ηπιόνη.


Στο Ασκληπείο εφαρμοζόταν η παραδοσιακή εγκοίμηση των ασθενών στο άβατο,
Η εγκοίμηση, η αναζήτηση του θεραπευτικού ονείρου, ήταν η κεντρική διαδικασία, η καρδιά της Ιερής Ιατρικής, της Ιατρικής των Ασκληπιείων. Η έννοια της ίασης για την αρχαιοελληνική σκέψη είναι κατά πολύ ευρύτερη από την σημερινή έννοια της θεραπείας. Πηγάζει από μια οπτική του κόσμου κατά την οποία το άτομο είχε πλήρη συναίσθηση ότι ήταν μέρος μιας κοσμικής τάξης που περικλείει τα πάντα.Ίαση σημαίνει προσωπική ολοκλήρωση, που απαιτεί την αποκατάσταση των δυσλειτουργιών, στην ψυχή και το σώμα.Αυτό σημαίνει αποκατάσταση της σχέσης του ανθρώπου με την φύση, την κοινωνία και το θείο, την εύρεση μιας αίσθησης σκοπού και την εναρμόνιση της ύπαρξης του με την εσωτερική και την ευρύτερη κοσμική τάξη.Περιλαμβάνει την επαφή με το ανώτερο ψυχοπνευματικό μέρος του ανθρώπου.Μέσα από μια πορεία σωματικής και κυρίως ψυχικής κάθαρσης, ο ικέτης – ασθενής πέφτει να κοιμηθεί σε ιερό χώρο, αναζητώντας ένα αποκαλυπτικό όνειρο θεραπείας. Μια συνάντηση με το Θείο μέσα στο όνειρο, που σηματοδοτεί την Ίαση.
(γράφει ο Άγγελος Βιαννίτης )




Κύριος του Άλσους ήταν ο Κυπαρίσσιος Απόλλων, στον οποίο είναι αφιερωμένος ο κορινθιακού ρυθμού ναός.






Βωμός
Το παλαιότερο κτίσμα είναι ένας βωμός, που κατασκευάστηκε περί τα μέσα του 4ουαιώνα π.Χ. Αποτέλεσε τον πυρήνα της λατρείας και ήταν αφιερωμένος στους σύμβωμους θεούς Ήλιο, Ημέρα, Εκάτη και στο γιο του Ασκληπιού, Μαχάονα. Τον αιώνα εκείνο άρχισε στο χώρο του ιερού η λατρεία του Ασκληπιού περίπου ταυτόχρονα με τον συνοικισμό της πόλης της Κω, η οποία τοποθέτησε το θεραπευτή Θεό στην κορυφή του τοπικού Πανθέου.




Στα αριστερά της κλίμακας προς το δεύτερο άνδηρο και μέσα σε μια υστεροελληνιστική (1ος π.Χ. αιώνας) καμπύλωση του αναλημματικού τοίχου σώζεται η θεμελίωση ημικυκλικής εξέδρας άγνωστης χρήσης.



 Η πλατεία που δίδασκε ο Ιπποκράτης







Το πλατάνι κάτω από το οποίο λέγεται οτι ο Ιπποκράτης μετέδιδε την γνώση πάνω στην Ιατρική και τη ζωή γενικότερα.






Να ευχαριστήσουμε τον κο Άγγελο Βιαννίτη για την προσφορά του αλλά και την αναζωπύρωση της θεραπευτικής εγκοίμησης στην πατρίδα μας.

Mα πιο πολύ εκείνη την ελληνική προσπάθεια για την αναβίωση της φιλοσοφίας και της θεραπευτικής κουλτούρας του Ιπποκράτη μέσα από τη δημιουργία του κήπου του Ιπποκράτη HBGK(Ηippocrates Botanical Garden of Kos).

πηγές: